blog.

Wat is een Design Sprint?

Wat is een Design Sprint? Antwoord op de 5 meest gestelde vragen.

Ben je op zoek naar de beste digitale oplossing voor jouw vraagstuk, maar heb je geen tijd om hier maandenlang over na te denken? Dan is een design sprint de manier om in korte tijd meerdere ideeën voor jouw probleem te verzamelen en van het beste idee een prototype te ontwikkelen en testen. In dit blogartikel beantwoorden we de vijf meest gestelde vragen over een design sprint, zodat ook jij hiermee snel aan de slag kunt!

1. Wat is een design sprint?

Een design sprint is een methode om razendsnel nieuwe initiatieven te testen, zoals een applicatie. In een design sprint bepaal je dan o.a. wat het doel is van de applicatie, hoe de toepassing vanuit gebruikersperspectief eruit zou moeten zien en hoe verschillende stakeholders de functionele invulling hiervan zien. Het design sprint-proces is ontwikkeld door Google en werd gebruikt om Chrome, Gmail en Google Search te verbeteren. Maar de methode is uitermate geschikt om elk nieuw idee te testen. 

2. Wie betrek je bij een design sprint?

Om het proces van idee tot oplossing te doorlopen, stel je een multidisciplinair team samen. In dat team zijn de volgende rollen essentieel om tot een goed resultaat te komen:

  • Beslisser: heeft het mandaat om knopen door te hakken en beslissingen te nemen. 
  • Facilitator: begeleidt het proces, maar is verder niet inhoudelijk betrokken bij de design sprint. 
  • Marketeer: weet precies hoe je de oplossing richting je klanten kunt communiceren. 
  • Accountmanager: is het eerste aanspreekpunt van klanten en weet dus precies wat er bij hen speelt. 
  • Designer: helpt bij het vormgeven van het prototype. 
  • Ontwikkelaar: kan bepalen of het bouwen van een specifieke oplossing haalbaar is en aan welke technische vereisten het uiteindelijk product moet voldoen. 

De invulling van deze rollen brengt meerdere perspectieven bij elkaar, waardoor je geen kansen of beperkingen over het hoofd ziet. Tegelijkertijd creëer je meer draagvlak voor de uiteindelijke oplossing.  

3. Hoe pak je een design sprint aan? 

Het team gaat in een soort ‘pressure cook setting’ aan de slag. Uiteraard het liefst bij elkaar in een ruimte voor de juiste dynamiek en energie onderling. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk en tegenwoordig het kan ook online. Je werkt dan met digitale prikborden en wireframes. 

Een design sprint is in vijf stappen op te delen:

  1. Empathize: je onderzoekt het vraagstuk of probleem van de klant.
  2. Define: je formuleert een scherpe probleemdefinitie en stelt het doel van de oplossing vast. 
  3. Ideate: samen met het team brainstorm je over ideeën. 
  4. Prototype: je ontwikkelt een protoype van het beste idee. Deze hoeft niet perfect en ‘af’ te zijn, maar wel realistisch. 
  5. Test: uiteindelijk test je het prototype met echte gebruikers en past het aan, totdat je tevreden bent met het resultaat.  

4. Hoelang duurt een design sprint? 

Op papier duurt een design sprint slechts vijf dagen. Het is dan ook een intensief proces en vraagt veel van het betrokken team. In de praktijk zien we dat het lastig kan zijn om hier een hele week voor vrij te maken, toch is het van belang dit traject in een vrij kort tijdsbestek te doorlopen (maximaal twee tot drie weken). Het is tenslotte een sprint. Daarbij gaat het om snelheid, omdat je dan focus houdt en razendsnel een nieuw digitaal product kunt ontwikkelen. 

5. Wat is het resultaat van een design sprint?

Het resultaat is bijvoorbeeld een prototype voor een nieuwe applicatie, maar het belangrijkste resultaat is dat je binnen korte tijd weet of een bepaald nieuw concept werkt of niet. Zonder hier weken of zelfs maanden over te doen. Belangrijk hierbij is dat je intensief met elkaar samenwerkt en je strikt houd aan de deadline om druk op de ketel te houden. Bovendien creëer je daarmee draagvlak binnen je organisatie voor de oplossing en leer je of jouw idee daadwerkelijk voldoet aan de behoefte van je klant.

Deze blog is geschreven door Bart van den Broek, onze eerstehulpverlener bij een digitale crisis.

Deel deze blog

Wil je meer weten over een design sprint of wil je een keer sparren over een nieuwe digitale oplossing voor jouw vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact op met Bart van den Broek, hij helpt je graag verder. 

Neem contact op