blog.

Doorpakken op innovatie? Denk aan je timing!

VR, drones, zelfrijdende auto’s en Machine Learning on the Blockchain? Termen die met een zoekopdracht naar ‘innovatie’ zo naar boven komen dus wellicht heb je er wel eens van gehoord. Maar wat moet je er mee? En als er dan al een innovatie tussen zit die mogelijk interessant is voor je organisatie, wanneer begin je dan met het oppakken daarvan? In deze blog leggen we je uit hoe je het beste kunt reageren op innovaties en wat de beste timing is om een innovatie op te pakken. We zullen daarbij de Hype Cycle van Gartner gebruiken, de beruchte jaarlijkse infographic die de plek van innovaties in het technologielandschap aanduidt.

Wat is de beste timing voor innovatie

Whyellow nieuwsbrief

Nooit meer iets missen van Whyellow? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Eerst even terug naar de theorie. Het woord innovatie komt van ‘innovare’, wat de creatie van iets nieuws betekent. “Maar iets nieuws hoeft toch niet meteen goed te zijn?” Nee, dat klopt. De huidige definitie van innovatie is daarom ook wat genuanceerder: tegenwoordig spreken we namelijk van innovatie wanneer een concept, product of dienst niet alleen maar origineel is, maar ook effectief is zodat het bijdraagt aan de (commerciële) waarde van een organisatie.

Hoe mensen met innovaties omgaan

Afbeelding 1: Diffusie van innovatie-adoptie door Rogers (1962).

Wetenschapper Everett Rogers deed in de jaren ’60 al onderzoek naar de adoptie van innovaties. Daaruit concludeerde hij dat mensen verschillend reageren op de komst van innovaties. De eerste groep die in contact komt met een innovatie, bestaande uit de innovators en early adopters, zal vooral reageren op een innovatie omdat deze in hun eigen interessegebied ligt en supershiny en nieuw is. De nieuwsgierigheid naar het onbekende zal zegevieren en hun enthousiasme zal de pan uit rijzen. Vooral de media vinden dat erg interessant. Daarna, mede dankzij de media-aandacht, komt de massa in aanraking met de innovatie. Daarin kan onderscheid gemaakt worden tussen de early majority, de groep die het enthousiasme van de early adopters hebben opgemerkt, en de late majority, die de innovatie gaat opmerken omdat iedereen ermee bezig is. Ten slotte maakt de laatste groep, de laggards, kennis met de innovatie. Graag doen ze het niet, maar omdat de betreffende innovatie een standaard is geworden, moeten zij zich aanpassen. Dit is bijvoorbeeld het geval geweest bij het cassettebandje, dat in rap tempo uit het assortiment van de winkels verdween door de uitvinding van de CD.

Rogers toonde met zijn onderzoek aan dat de distributie van deze groepen normaal verdeeld is over tijd (zie afbeelding 1). Dat betekent dat de groepen bestaande uit de innovators en early adopters in totaal slechts uit 16% van de populatie bestaat, terwijl de majority 68% van de populatie bevat. “Oké, en nu?” Naar mijn mening wordt deze informatie pas interessant als we deze aan de Hype Cycle van Gartner koppelen.

Innovatie-adoptie volgens Gartner’s Hype Cycle

De Hype Cycle van Gartner beschrijft de reis die innovaties afleggen voordat ze mainstream worden, beginnend met het moment dat de innovatie opgemerkt wordt: de technology trigger. Omdat de betreffende innovatie onbekend en nieuw is, duikt de media er razendsnel op en wordt er in een korte periode na de technology trigger veel over geschreven. Hierdoor ontstaat de ‘peak of inflated expectations’: Mensen praten over de innovatie, maar hebben eigenlijk geen concreet idee wat nou precies de mogelijkheden en toepassingen van deze innovatie zijn. In dit stadium maken de innovators en early adopters kennis met de innovatie. Wanneer na een tijdje de glans van een innovatie is verdwenen, neemt ook de aandacht van de media, en daardoor ook de aandacht van de mens weer af. Hierdoor ontstaat een dal, ook wel de ‘trough of disillusionment’ genoemd. Veel innovaties storten, mede dankzij een gebrek aan doorzettingsvermogen of vertrouwen, op dit moment in de afgrond. Denk bijvoorbeeld aan Google Glass, een product waar ontzettend veel over geschreven is en eigenlijk vrijwel klaar was voor de markt. Toch heeft Google besloten om de Google Glass tóch niet op de markt te brengen.

Ondanks dat deze trough geassocieerd wordt met negatieve zaken, zijn er twee positieve aspecten in deze fase te benoemen. Enerzijds loopt de enige uitweg uit een dal naar boven. Aan de andere kant is op dit moment nog maar 16% van de populatie, namelijk de early adopters, bekend met de betreffende innovatie. Dat betekent dat er nog steeds een kans is om de resterende 84% van de populatie een goede indruk te laten krijgen van de innovatie! Organisaties en mensen die dit door hebben, werken vaak stilletjes verder aan de innovatie. Dit is namelijk dé kans om de kwaliteit van het product te verbeteren zonder dat de media er direct meningen over vormen.

Sterker nog: Vaak worden technologieën vakkundig gestolen door andere organisaties om er vervolgens met het succes vandoor te gaan. Zo was de Blackberry de springplank voor de smartphone heeft de Google Glass, ondanks het zelf geen succes was, een revolutie op het gebied van Augmented Reality aangewakkerd. Dat mislukkingen júist tot succes kunnen leiden, werd opgepakt en mondde uit tot het uitgangspunt van het Instituut van Briljante Mislukkingen. Zij stimuleren om mislukkingen te gaan onderzoeken zodat ervan geleerd kan worden.

Door dit doorzettingsvermogen en daadkracht belandt een deel van de innovaties uiteindelijk in de ‘slope of enlightenment’. In deze periode bewijzen innovaties zich voor het grotere publiek en zal de early majority aanhaken. Uiteindelijk wordt langzaam maar zeker de betreffende innovatie opgenomen in het dagelijks leven en wordt de ‘plateau of productivity’ bereikt, waar ook de late majority en laggards in aanraking komen met de technologie. Door naar het laatste stadium te groeien is een innovatie ‘normaal’ geworden en wordt het niet langer als nieuw en innovatief gezien.

Wanneer pak je door op innovatie?

Als vooruitstrevende organisatie wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk beginnen met het adopteren van innovaties. Het lijkt echter niet altijd verstandig te zijn om meteen na de technology trigger op een technologie te duiken. Jonge innovaties bevatten nog veel kinderziektes en zolang deze nog niet voorbij de trough of disillusionment zijn gekomen, is de toekomst ervan nog onzeker. Een overduidelijk voorbeeld hiervan is Virtual Reality. Ondanks de eerste VR brillen al van de jaren ‘60 afstammen, is dit levensechte medium nog nooit voorbij de trough gekomen. De reden hiervan is dat, ondanks talloze pogingen om het medium te verbeteren, de gebruikservaring van deze technologie nog steeds niet acceptabel genoeg is om door te breken bij het grote publiek. Mijn blog over immersive technology gaat hier verder op in.

P.S. Mocht je willen zien hoe Virtual Reality er in de jaren ‘60 uitzag, hier is een filmpje:

Daarom raad ik je aan om innovaties pas te adopteren wanneer de eerste hype voorbij is. Mocht je een trouwe community of een groep aan dedicated bedrijven tegenkomen die ontwikkeling van de betreffende innovatie zeer serieus nemen, dan kun je er van uitgaan dat een innovatie here to stay is. Denk aan de elektrische auto bijvoorbeeld, die door Tesla naar een commercieel niveau getild werd. Zijn er nu, enkele jaren later, nog automerken die niet aan een elektrische auto werken? Succes met het vinden van zo’n organisatie!

Vier praktische tips:

  • Onderzoek goed, ongeacht de plek op de Hype Cycle, hoe een innovatie waarde kan toevoegen aan jouw organisatie. Alleen met deze kennis is het interessant om een innovatie te volgen. (Wij kunnen je daarmee helpen!)
  • Blijf research doen naar een interessante innovatie, ook al verdwijnt deze uit de media. Juist wanneer de eerste aandacht weg is vinden de mooiste en vaak ook meest praktische ontwikkelingen plaats.
  • Hap niet te snel toe. Innovaties hebben een stabiele basis nodig om succesvol te kunnen zijn. Ga daarom, en vooral bij grotere innovaties die grote veranderingen teweegbrengen, pas aan de slag met  een innovatie wanneer de eerste hype voorbij is.
  • Wacht ook niet te lang. Wanneer je ‘moet’ innoveren, ben je eigenlijk al een laggard, oftewel: te laat. 

Unieke uitdaging zoekt betrouwbare IT-partner?  Zet de eerste stap en neem contact met ons op.

Neem contact op